Werkgever

Ongewenst gedrag, het komt zoveel voor. Zou dit ook in jouw bedrijf aan de orde kunnen zijn?

Ondanks de overtuiging dat ongewenst gedrag binnen het bedrijf niet voorkomt, is de realiteit vaak anders.

Agressie op de werkvloer, evenals pesten, discriminatie en (seksuele) intimidatie, zijn toenemende problemen. Zelfs wanneer je ervan overtuigd bent dat je werknemers altijd met alles bij je terecht kunnen, kunnen er toch zaken spelen die zorgen voor conflicten en uiteindelijk zelfs uitval van medewerkers. Als ondernemer  ben je je misschien niet altijd bewust van ongewenst gedrag. Wat voor de ene persoon acceptabel is, kan voor de ander kwetsend zijn.

In de politiek wordt gesproken over een wet die bedrijven verplicht een vertrouwenspersoon aan te bieden. Op 23 mei 2023 stemde de Tweede Kamer in met dit wetsvoorstel, dat iedere werknemer recht geeft op een vertrouwenspersoon.

Onderzoek wijst uit:  Dat er wel degelijk sprake is dat werknemers soms of vaker te maken hebben gehad met ongewenst gedrag op het werk.

Bron: CBS 2022 

Cijfers ongewenst gedrag

Intimidatie of bedreigingen  

  • Totaal 11% 
  • Door klanten 8%  
  • Door collega’s 1.5% 

Ongewenst seksuele aandacht 

  • Totaal 4% 
  • Door klanten 3% 
  • Door collega’s 1.5%

Pesten 

  • Totaal 4.9% 
  • Klanten 1.1% 
  • Collega’s 2.6%  

Integriteitskwesties draaien om gedrag dat schadelijk is voor de organisatie

  • Fraude
  • Schending van regels
  • Diefstal
  • Niet integer gedrag

Hoe zou het voor je zijn als je al deze problemen kunt voorkomen door een externe vertrouwenspersoon aan je personeel aan te bieden?

Als vertrouwenspersoon bied ik ondersteuning aan medewerkers die melding willen doen over ongewenst gedrag. Samen met de melder kijk ik naar informele oplossingen of  breng hen eventueel in contact met de juiste hulpverlenende instanties. Tevens adviseer en ondersteun ik de werkgever en leidinggevenden bij het voorkomen van ongewenste omgangsvormen. 

Als  vertrouwenspersoon kan ik  bijdragen aan een positieve bedrijfscultuur, het verlagen van ziekteverzuim en het verminderen van personeelsverloop. Ik ken gevallen van goede werknemers die hun problemen niet ter sprake brachten. Dat is  natuurlijk het laatste wat je wilt.

Door het inschakelen van een vertrouwenspersoon werk je pro-actief aan een positieve bedrijfscultuur!

Hoe ziet het pakket eruit?

  • We maken een afspraak voor een kennismakingsgesprek, met uitleg en de bijbehorende tarieven. 
  • Wanneer je de samenwerking met mij aangaat, dan kom ik langs om voorlichting te geven aan de medewerkers en leidinggevenden. Ik vertel wat ik als vertrouwenspersoon kan betekenen en hoe de werkwijze is.    
  • Als een medewerker een issue of een conflict heeft kan deze mij persoonlijk benaderen voor een gesprek.
  • Er zullen gemiddeld 3 gesprekken plaatsvinden waarin we samen kijken wat de medewerker nodig heeft om zich veiliger of gehoord te voelen. 
  • Na een jaar  samenwerking maak ik een kort verslag en geef ik indien gewenst advies aan de organisatie, waarbij de integriteit van de medewerkers altijd in acht zal worden genomen.  

Ik ben oprecht benieuwd of je denkt dat ik iets voor je bedrijf kan betekenen.

Ik stel me graag even voor

Mijn naam is Ina van der Laan en ik ben sinds 2023 gecertificeerd Vertrouwenspersoon.  

Ik heb ruim 30 jaar mijn eigen praktijk waar ik van cliënten regelmatig verhalen hoor over een verstoorde werksfeer door ongewenst gedrag. Door cliënten de ruimte en de gelegenheid te geven om er over te praten, merkte ik dat het rust gaf. De voldoening die dit mij geeft, heeft mij doen besluiten om de gecertificeerde opleiding tot vertrouwenspersoon te volgen. Inmiddels heb ik deze met succes afgerond en tevens ook de opleiding verdieping integriteit gevolgd en ben ingeschreven in het landelijke register van de LVV. (Landelijke Vereniging voor Vertrouwenspersonen)

Ik weet wat het is als kleine ondernemer om je steeds weer te moeten houden aan nieuwe regels en wetten. Maar je gunt je personeel een plezierige en veilige werkplek toch?

Ik richt me als vertrouwenspersoon op ongewenst gedrag en integriteitkwesties op de werkvloer, maar ook zeker op het voorkomen van conflicten en het creëren en behouden van een positievere bedrijfscultuur. Je kunt veel ellende voorkomen (en geld besparen!) als er op tijd wordt geschakeld. Uit onderzoek blijkt dat wanneer een werknemer elke week 1 ongewenste benadering (pesten / ongewenst gedrag) ervaart, de kans op een burn-out na 3 maanden 90% is!!  

Wat is nu precies een vertrouwenspersoon en waarom zou ik er een in mijn bedrijf willen?

Ik ben als vertrouwenspersoon een onafhankelijke en neutrale figuur, beschikbaar voor je medewerkers om vertrouwelijke gesprekken te voeren over kwesties zoals ongewenst gedrag, conflicten, intimidatie, pesten en discriminatie op de werkplek. Je medewerkers kunnen er op vertrouwen dat de informatie die ze met mij delen veilig is. Ik heb een beroepsgeheim en dit betekent dat ik de plicht heb om te zwijgen. Ik geef dus ook geen vertrouwelijke informatie aan de werkgever. Dit maakt dat de rol van vertrouwenspersoon essentieel is voor het behoud van een gezonde en respectvolle werkomgeving, waar elk individu zich veilig voelt om zijn of haar zorgen te delen.

Als organisatie kan je kiezen tussen een interne of externe vertrouwenspersoon.

Het inschakelen van een externe vertrouwenspersoon brengt een tal van voordelen met zich mee:

  • Onafhankelijkheid: Als externe kracht ben ik volledig onafhankelijk en vrij van interne invloeden, waardoor mijn focus uitsluitend gericht is op het waarborgen van een veilige omgeving voor alle betrokkenden.
  • Objectiviteit: mijn externe positie stelt me in staat om met een objectieve blik naar situaties te kijken. Dit helpt bij het nemen van weloverwogen beslissingen en het bieden van eerlijke adviezen.
  • Vertrouwelijkheid en discretie: Als externe vertrouwenspersoon waarborg ik privacy van de medewerkers en vertrouwelijkheid van de besproken zaken, wat bijdraagt aan een cultuur van openheid en vertrouwen.
  • Ruimer beschikbaarheid: Als externe vertrouwenspersoon kan ik flexibel en snel reageren op de behoeften van jouw organisatie, zonder beperkingen van interne schema’s.
  • Preventie maatregelen: door proactief ondersteuning te bieden, draag ik bij aan het voorkomen van escalaties en het bevorderen van een positieve werkomgeving.
  • Professionaliteit: Als LVV-gecertificeerde vertrouwenspersoon beschik  ik over de nodige professionele kennis.

"Sta open voor verandering en laat je zaak groeien."

Meest gestelde vragen

Ik geef alvast antwoord op vragen die mogelijk in je opkomen

Een vertrouwenspersoon biedt ondersteuning aan werknemers die te maken hebben met problemen op het werk, zoals conflicten, pesten, discriminatie, seksuele intimidatie of andere zaken die hun welzijn beïnvloeden. Een vertrouwenspersoon biedt een vertrouwelijke en neutrale plek om deze zorgen te bespreken.

Nadat een werknemer contact heeft opgenomen met de vertrouwenspersoon, zal deze naar zijn of haar verhaal luisteren, en deze ondersteunen en de opties uitleggen. De vertrouwenspersoon kan ook helpen bij het ontwikkelen van een plan om de kwestie aan te pakken.

Ja, de informatie die de werknemer deelt met een vertrouwenspersoon is vertrouwelijk. De vertrouwenspersoon heeft de plicht om de privacy van de melder te respecteren, een vertrouwenspersoon heeft zwijgplicht.

Nee, een vertrouwenspersoon is geen therapeut of counselor. De vertrouwenspersoon biedt wel ondersteuning en begeleiding, maar haar rol is voornamelijk gericht op het helpen van werknemers bij het omgaan met werk gerelateerde problemen.

Een vertrouwenspersoon kan ondersteunen bij het vinden van oplossingen, maar heeft niet altijd de autoriteit om direct problemen op te lossen. Een vertrouwenspersoon kan ze helpen bij het doorlopen van de juiste stappen om de kwestie aan te pakken. 

Vertrouwenspersonen zijn er voor alle medewerkers, ongeacht hun functieniveau, inclusief leidinggevenden.

Ik bied advies en begeleiding aan werknemers die zich in moeilijke situaties bevinden. Ik kan helpen bij het vinden van oplossingen en het nemen van weloverwogen beslissingen.

Ik kan je helpen bij het identificeren en aanpakken van factoren die bijdragen aan stress en burn-out. Door vroegtijdige interventie kunnen ernstige problemen worden voorkomen. 
Wist je dat wanneer je elke week te maken hebt met 1 ongewenste benadering, zoals pesten of ander ongewenst gedrag), de kans op een burn-out na 3 maanden maar liefst 90% is! 

Ik help bij het creëren van een positievere en ondersteunende werkomgeving, door een luisterend oor te bieden bij zorgen en het aandragen van oplossingen voor problemen.

Als neutrale derde partij kan ik als vertrouwenspersoon helpen bij het oplossen van conflicten op de werkplek. Ik kan bemiddelen en help te zoeken naar constructieve oplossingen die voor alle betrokken partijen aanvaardbaar zijn. 

Als vertrouwenspersoon bied ik een veilige en vertrouwelijke ruimte aan, waar je werknemer
vrijuit kan praten over zijn of haar zorgen, problemen of conflicten zonder bang te hoeven zijn voor represailles.

Door werknemers een vertrouwde persoon aan te bieden waar ze terecht kunnen met hun zorgen, worden ze aangemoedigd om hun stem te laten horen. Dit kan bijdragen aan een gevoel van empowerment en betrokkenheid bij de organisatie. 

Jouw team verdient een luisterend oor